Werk vanuit een strategie en focus je op een idee

Maarten is een jonge ondernemer en mede-oprichter van het marketingbureau MOSQUITO, dat nu ruim een jaar bestaat. Gekke naam. “Nee hoor, wij willen mensen zodanig prikkelen dat het ze ’s nachts wakker houdt. Wij dagen ondernemers uit na te denken over hun strategie. Pas dan volgen de middelen.” Maarten is creatief, art-director, plaatjesmaker, mooie-dingen-maker, geef het een functietitel. Hij is het liefst in Londen en 100 kilometer toeren op zijn racefiets of een uurtje hardlopen is wat volgens hem verplicht zou moeten worden. Wat is belangrijk bij het maken van reclame? En wat vindt hij van de huis-aan-huis folder? Wij vroegen hem het hemd van zijn lijf.

Online of offline?

Maarten gelooft niet in specifiek alleen online of offline. Het gaat om strategy first. Pas dan kun je de juiste middelen kiezen. Dat is de ene keer offline. De andere keer online. En in veel gevallen een combinatie ervan. Dit kan variëren van een strooifolder met actiecoupons voor de fietsenmaker om de hoek tot aan een online reclamecampagne voor een grote speler met een Europees dealernetwerk achter zich.

Maarten, hoe kun je klanten vinden en binden?

“Wil je snel scoren bij een grote groep, zet dan in op actie. Maak een scherpe deal en schreeuw het uit richting de massa. Er zijn bedrijven die hun succes te danken hebben aan het onophoudelijk strooien met bijvoorbeeld ‘alleen zaterdag 40% korting’ of de 2+2 gratis acties. Dit kan effectief zijn. Verwacht alleen niet van je klanten dat ze ook bij je kopen als je een keer duurder bent dan de concurrent. De waardeperceptie ligt namelijk laag.

Als je inzet op loyaliteit en klanten een speciaal gevoel kunt bezorgen, is prijs veel minder belangrijk. Daarvoor moet je denken vanuit je strategie. Als je als ondernemer oprecht bent en de juiste focus in je werk legt is het niet moeilijk om mensen aan je te binden. Je rol als ondernemer is mensen helpen hun leven een stukje makkelijker of beter te maken met jouw dienstverlening of product. Luisteren is dus belangrijk. En vervolgens de communicatie. Vertel mensen wat je bezighoudt en wat je plannen zijn. Zo voelen ze zich betrokken bij je organisatie en je krijgt er meteen een klankbord voor terug.

Reclame komt dus steeds meer van binnenuit. Dat vind ik mooi. Mensen begrijpen het best dat je niet elke zondag open kunt zijn of dat je misschien niet altijd direct je telefoon kunt opnemen. Zolang ze zich maar begrepen voelen als klant.”

Tot slot, wat vind je van de huis-aan-huis folder?

Volgens Maarten is huis-aan-huis folderverspreiding een mooi medium waarvan de waarde toeneemt omdat adverteerders er bewuster voor kiezen. Vroeger ging alles via radio, tv of de brievenbus. Tegenwoordig is dat anders en draait alles om bereikcijfers. Het mooie is dat met de huis-aan-huis folder deze cijfers nog gehaald kunnen worden, in tegenstelling tot tv, radio en adverteren in bladen. “Het folderpakket wordt in de toekomst denk ik wat dunner. Maar wel relevanter en toegespitst op kwaliteit. Want het werkt gewoon. Ik heb gemerkt dat de folder echt aanzet tot actie. Je kunt er de passief zoekende consument mee activeren”.

Bron: Marketingdenken.nl